Maar de politiek is bang voor de autorijdende kiezer, schrijft het Financieel
Dagblad
.

CDA-minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft euro 3,45 mrd
klaarliggen voor de invoering van het rekeningrijden. Maar of hij er nog een
cent van mag uitgeven? Zijn partij laat onverwacht in het midden of er nog
wel voor zijn project wordt gevochten bij de verkiezingen. Ondertussen
groeit de weerstand in de Kamer.

Het stranden zou niet alleen een politieke blamage zijn, maar ook een klap in
het gezicht van de grote partners in het bedrijfsleven: zij investeren al
jaren in nieuwe factureringssystemen, slimme kastjes, chips en
IT-ondersteuning, hopend dat het rekeningrijden ooit een van onze
belangrijkste exportproducten wordt.

NXP
De Eindhovense chipmaker NXP bijvoorbeeld staat al tijden in de startblokken
voor de productie van chips voor 260.000 kastjes en 260.000 smartcards, met
het vooruitzicht op miljoenenorders uit de rest van de wereld natuurlijk.

"Dit is heel onfortuinlijk. Nederlanders hadden hier een voortrekkersrol en
het zou jammer zijn als ze die laten varen", vindt bestuursvoorzitter
Richard Clemmer. Hij is inmiddels in gesprek met Chinese partners. "Als
Nederland het goede voorbeeld niet wil geven, doen zij het wel."

Ook adviesbureau Accenture hoopte op de internationale verzilvering van zijn
betrokkenheid. Partner Jan-Coen Smit heeft een team van adviseurs dat zich
sinds 2008 alleen nog maar met kilometerheffing bezighoudt. "Het vergt een
enorme investering. Het meest zure wat ons kan gebeuren is dat er vervolgens
niets uitkomt", zegt hij.

Smit, die de coördinatie van de verschillende IT-integraties moet gaan
overzien, acht het ondenkbaar dat het project helemaal sneuvelt. "Dit soort
dingen is niet te stoppen. Mijn angst is alleen dat we weer van voor af aan
beginnen."

Directeur Jan Linssen van kanshebber ARS Traffic & Transport Technology sluit
zich daarbij aan: "Uiterst teleurstellend, want een alternatief is er niet.
Je kop in het zand steken is geen optie; deze technologie gaat het absoluut
worden. De vraag is of de bevolking er al rijp voor is. Het overwinnen van
de weerstand is nu belangrijker dan het overwinnen van technologische
problemen."

Lees ook:

CDA verwacht uitstel kilometerheffing

Wie verdient er aan de kilometerheffing?

'Kilometerheffing moet leiden tot minder auto's'

Analyse Mathijs Bouman: Kilometerheffing moet pijn doen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl